Mohd Afzanizam Abdul Rashid, Ketua Ahli Ekonomi Bank Muamalat Malaysia Bhd, menyatakan bahawa boikot sejajar dengan aktivisme pengguna, memberi kuasa kepada mereka dengan kemampuan rundingan yang lebih baik apabila bertindak secara kolektif.
“Terdapat potensi untuk meneliti manfaat yang wujud daripada boikot kerana ia meningkatkan kesedaran dalam kalangan pengguna tentang pengaruh mereka terutamanya mengenai harga, jenis barangan dan perkhidmatan, kualiti dan impak organisasi terhadap masyarakat, sama ada di peringkat domestik mahupun global,” katanya.
Beliau berkata percambahan boikot telah menekankan peranan penting yang boleh dimainkan oleh pengguna dalam mempengaruhi pasaran.
“Biasanya, pengguna tidak mendapat kelebihan, perlu menerima harga yang ditetapkan oleh perniagaan tanpa soal.
“Syarikat sering mengemukakan pelbagai alasan untuk menaikkan harga tetapi pengguna jarang dimaklumkan mengenai butiran ini,” katanya.
Sementara itu, Pensyarah Kanan di Arshad Ayub Graduate Business School (AAGBS) Universiti Teknologi MARA (UiTM) Profesor Tan Peck Leong berkata walaupun keuntungan jangka pendek daripada memboikot mungkin dilihat sebagai satu kemenangan, impak jangka panjang masih tidak pasti.
“Penting untuk mengetahui daya tahan luar biasa perniagaan dalam menghadapi cabaran. Penyesuaian ini menekankan sifat dinamik perdagangan apabila kelangsungan hidup sering bergantung kepada pelarasan segera perniagaan tersebut kepada keadaan semasa,” katanya.
Beliau berkata memboikot menjana faedah yang terhad kerana perniagaan antara entiti yang paling mudah menyesuaikan diri di dunia.
“Mereka amat berdaya tahan dan mampu mengatasi cabaran untuk terus hidup. Kebolehsuaian ini adalah ciri utama bagi ahli perniagaan,” katanya.
Beliau menjelaskan impak segera daripada memboikot selalunya paling ketara dirasai oleh kumpulan yang paling berisiko menghadapi kemudaratan, terutamanya pekerja berpendapatan rendah dan keluarga mereka.
“Sebagai contoh, penutupan 100 restoran KFC baru-baru ini yang menyebabkan kira-kira 10,000 pekerja hilang pekerjaan, mewujudkan impak yang signifikan kepada komuniti. Kesan daripada tindakan sedemikian adalah besar, menjejaskan kesejahteraan kehidupan dan kestabilan ekonomi.
“Perkara ini menunjukkan sifat saling berkaitan dalam ekonomi, apabila keputusan yang dibuat di bilik mesyuarat memberi kesan kepada isi rumah,” katanya.
Beliau mengusulkan solusi jangka panjang untuk mengatasi boikot dengan mengurangkan pengaruh syarikat yang tidak seiring dengan nilai-nilai tempatan, iaitu dengan menggalakkan inovasi dan meningkatkan kualiti produk serta perkhidmatan tempatan kepada tahap global.
“Rakyat Malaysia perlu menerima inovasi serta meningkatkan produk dan perkhidmatan mereka kepada standard global. Dengan berbuat demikian, Malaysia boleh mendapat pengaruh di pentas dunia, memaksa organisasi dan syarikat untuk mematuhi etos dan piawaian kita,” katanya.
Beliau berkata dengan menggalakkan budaya inovasi dan kecemerlangan, perniagaan dan pengguna dapat memacu perubahan positif tanpa menggunakan pendekatan yang membawa kepada konflik.
“Kita perlu berusaha memperbaiki diri agar menjadi kompetitif sehingga dapat menyediakan alternatif dan mencapai perubahan yang diharapkan,” katanya.